Az önkéntesek oktatásánál komoly problémát jelenthet, hogy a tanfolyamokra nem (mindig) azonos tudásszinttel érkeznek a hallgatók. Ezzel nagy különbségek alakulhatnak ki, amit tovább mélyít a különféle időbeosztás, hiszen az önkénteseknek nem ugyanolyan mértékben van ideje a tudásbeli hiányosságokat bepótolni.
A rendszer
- A tanulót folyamatosan motiválja, biztosítja az élményszerű tanulást, nem engedi, hogy a hallgató valódi tanulás nélkül csak átlapozza a tananyagot,
- alkalmazkodik az egyes tanulók ismereteihez, képességeihez – egyénre szabott,
- bárhonnan, bármikor, bármennyiszer elérhetővé teszi a tananyagokat,
- a friss tudásra építő, nagy számú tesztkérdés és gyakorlás,
- a különféle gépek és eszközökről megértését interaktív fotók, videók, ábrák, háromdimenziós modellek segítik,
- részletes adatokat gyűjt a hallgatók tanulási tevékenységéről a tananyag elvégzése során, s így menet közben is pontosan meg lehet állapítani, hogy a képzési folyamat mely pontján kell beavatkozni az eredményesebb oktatás érdekében (nem csak a vizsgán tud kiderülni, hogy esetleg probléma van).
A rendszer tesztje
2019 november végén a Magyar Tűzoltó Szövetség, a Budapesti Tűzoltó Szövetség, a Hajdú-Bihar Megyei Tűzoltó Szövetség és a MAGOR egyesület 2,5 napos képzők képzése tanfolyamot szervezett a Hargita Megyei Önkéntes Tűzoltók Egyesületével együttműködve Szentegyházán, Zetelakán és Máréfalván, összesen mintegy 40 tűzoltóparancsnok, parancsnokhelyettes és önkéntes tűzoltó részvételével. Közülük mintegy húszan kaptak hozzáférést december elején a Hajdú-Bihar Megyei Tűzoltó Szövetség által elnyert Interreg ROHU V-A Románia-Magyarország 2014-2020 SO5/b pályázat során fejlesztett távoktatási platformhoz.
2019 november közepén az FKI által a BM OKF-MTSz ÖTE pályázaton elnyert kisgépes vizsgákra való felkészítés érdekében indított tanfolyam során a Budapesti Tűzoltó Szövetség támogatásával 18 kisgépes vizsgára készülő, 40 órás alaptanfolyamot végzett önkéntes tűzoltónk kapott hozzáférést a vizsgák előtt ugyanezen távoktatási platformhoz. Azt követően, hogy a képzést indító alkalommal a távoktatási anyag használata másfél órában bemutatásra került.
A tapasztalatok
Az itt szerzett tapasztalatok alapján elmondható, hogy a rendszer jól vizsgázott.
- Az első esetben átlagosan 180 percet,
- a második esetben átlagosan 231 percet töltöttek el a rendszer használatával a résztvevők.
Ezek alapján úgy tűnik, a rendszer használatra motiválja a hallgatókat. Ami ennél is fontosabb:
A második esetben, aki legalább 15 percet foglalkozott a távoktatási anyaggal, az átment az írásbelin. Aki legalább egy próba/zárótesztet elvégzett, az 3-as, vagy annál jobb érdemjeggyel végzett az "éles" teszten.
További tervek
Jelenleg is folyik annak megvizsgálása, hogy a távoktatási platformot hogyan lehet megfelelően integrálni a képzésbe. Az eddigi eredmények nagyon jók – a rendszer egyik legnagyobb előnye, hogy minden résztvevő a saját tempójában készülhet fel.
(Az itt bemutatott távoktatási rendszer egyébként az Atomerőmű Tűzoltóságnál már bizonyított, évek óta eredményesen használják.)
Képernyőképek a programból
|