Hírek

Lehetséges fejlesztési irányok elsődleges beavatkozásra – Baumgartner First Responder (BFR)
2016. december 30. 07:44
Az elmúlt időszak sikeres pályázatait követően a Budapesti Tűzoltó Szövetség, valamint a Renault Baumgartner és a Tempo-Loki Kft. közös fejlesztésében készül egy olyan elsődleges tűzoltói, ill. műszaki mentési beavatkozásra alkalmas jármű átépítés, ami számos tűzoltásban érintett nem hivatásos szervezet számára megoldást jelenthet a mindennapi tevékenységük során.

Önkéntes beavatkozások

Ma már ötszáz fölött van azoknak az önkéntes tűzoltó egyesületeknek a száma, amelyek együttműködési megállapodással (EMÜ) rendelkeznek. Ezek a saját településükön, de akár a szomszéd falvakban is képesek beavatkozni. Mindezek mellett ismert, hogy az ÖTE-k közül kevesebb, mint 100 vonul évente 20 vagy annál több káresethez. A káresetek fele tűzeset, ill. azok túlnyomó része is I-es „light” káreset. Így joggal vetődik fel a kérdés, milyen járműre van szükség?

Ezért az önkéntes tűzoltóságok számára kidolgozott eddigi erőfeszítéseket kicsit továbbgondolva jutottunk az eddigiektől kissé eltérő következtetésekre. Eltekintettünk attól a korláttól, hogy a középkategóriás gépjárműfecskendő kötelező málháját próbáljuk leszűkíteni teljes raj helyett fél rajra, s mindezt kevesebb vízzel. A BM-Heros pickup munkacsoportjában ez jelentős tényező és a nagyobb egyesületeknek fontos is. Ha a kisebbekre gondolunk, akkor is komoly súlyt jelent egy normál szivattyú, de még egy nagyobb teljesítményű zagyszivattyú, illetve a benzinmotoros kisgépek, feszítővágó, stb. is jelentős teher. Az is fontos szempont, hogy a kisgépek – külön málhatér nélkül –(némely furgon, SUV és kisbusz) kipufogó gázai és gőzei nem terhelhetik az utasteret.

Miért is gondolkodunk a középkategóriás gépjárműfecskendő – nagy piros autó – „alatti” megoldásokon? Azért, mert megpróbáltuk az egyesületek lehetséges elvárásait számba venni.

 

Milyen előnyöket várnak el ezen szervezetek?

  • Alacsony (használt vagy új) jármű bekerülési költség (3,5 tonna alatti tehergépkocsi vagy személygépkocsi);
  • „B” kategóriás jogosítvánnyal vezethető legyen (3,5 tonna alatti tgk v szgk);
  • Multi-funkcionalitás (furgon, pickup, kisbusz);
  • Gyorsabb kiérkezés, a nagy tehergépkocsiknál jobb menettulajdonságok és manőverezhetőség révén;
  • Alacsony üzemanyag fogyasztás és fenntartási (GFB, casco, szerviz és javítási) költségek.
  • Terepjáró képesség, ahol szükséges (4x4-es furgon, pickup, kisbusz);
  • Kis vízmennyiség szállítása és célba juttatása 5-15 percen keresztül megfelelő nyomás és sugárkép mellett, légtelenítési művelet nélkül;
  • Műszaki mentési felszerelések;
  • Légzésvédelem.

 

A lehetséges válaszok – járműben

A felsorolt elvárásokat megpróbáltuk konkrét járművekben kifejezve összegezni, így jutottunk el a következőkhöz:

  • Parancsnoki jármű akár 2 főre is (2 légzőkészülékkel), ill. félrajos SUV vagy pickup vagy kisbusz (3 légzőkészülékkel);
  • 160 literes víztartály, 20-méteres merevfalú „D” tömlő, további 20-méteres lapos tömlővel, egyedi fém sugárcsővel;
  • 8 baros, 12 voltos, közvetlenül az akkumulátorra kötött, kerámia membrános szivattyú (furgon, SUV és kisbusz esetén), ill. 8 baros zagyszivattyú (pickup esetén – kisbusznál is lehetséges, de akkor a járműből ki kell venni használat előtt).
  • Dupla/tripla fiókrendszer akkus fűrész(ek)hez, akkus feszítővágóhoz és/vagy pedálvágóhoz és force baltához és légzsákleszorító készlethez.

Mindezek komplett kialakítása, számításaink szerint, a kézi szerszámok nélkül (üres fiókokkal) 1,2 MFt + ÁFA, ami bármely I. és II. kategóriás ÖTE számára is megléphető, akár két támogatási évre bontva.

Elsőként, egyfajta belépő szintként egy Dacia Duster 1.5 dci 4x4 tgk-t alakíthattunk át kísérleti jelleggel. Megnevezése: Baumgartner First Responder (BFR).

Ez két személy szállítására alkalmas, ezért 2 légzőkészülék található a hátsó ajtó mögött, plusz egy 6 kg-os kézi oltókészülék külön kihúzható és rögzíthető sínen. E mögött kapott helyet a kétfiókos szerkezet. Közvetlenül a vezetői és az utasoldali ülések mögött található a 160 literes műgyanta tartály, alsó kifolyással, az alatt beszerelt és a váltókar mellől egy kapcsolóval indítható szivattyúval, a tartály és az ülések háttámlája között a 20-méteres merevfalú „D” tömlővel.

BFR – műszaki paraméterek

Gyártmány:                                                               BAUMGARTNER

Típus:                                                                         DUSTER

Kereskedelmi megnevezés:                                  DUSTER VAN

Kategória:                                                                  N1 (tehergépjármű)

Jóváhagyási szám:                                                  e7-2007-46-0049-03

hátsó ajtó rakodási méret:                                      1000 x 710 mm         

oldalajtó rakodási méret:                                        440 / 530 mm

belmagasság:                                                           700 / 800 mm

terhelhetőség:                                                           gyári értékkel megegyező ~ 400 kg

 

Kinek ajánljuk ezt a járművet?

  • ÖTP-k részére parancsnoki, szolgálatparancsnoki járműnek, ügyintézéshez, ill. elsődleges tűzoltói beavatkozáshoz;
  • I-II. kategóriás ÖTE-k részére;
  • „Vegyes” polgárőr és önkéntes tűzoltó egyesületeknek (PÖTE-k) járőrautónak, ill. elsődleges tűzoltói beavatkozáshoz.

Reményeink szerint hasonló, részben akár bővíthető összeállítással hamarosan átalakíthatunk több, a 2015. évi MVH-s pályázaton nyert kisbuszt, ill. más forrásból beszerzett vagy már meglévő pickupokat is.

 

Kelemen Zsolt alelnök, Magyar Tűzoltó Szövetség

 


 

Kapcsolódó képek:

Lehetséges fejlesztési irányok elsődleges beavatkozásra – Baumgartner First Responder (BFR) Lehetséges fejlesztési irányok elsődleges beavatkozásra – Baumgartner First Responder (BFR) Lehetséges fejlesztési irányok elsődleges beavatkozásra – Baumgartner First Responder (BFR)
>>> További képek a galériában <<<