Hírek

Beavatkozás hidrogén üzemanyagcellás járműnél
2025. július 07. 09:03
Az elektromos autók mellett már megjelentek a hidrogén üzemanyagcellás járművek. Hogyan avatkozzunk be? Mit kell a beavatkozás során figyelembe venni? Egy ellenőrző lista öt lépésben adhat ehhez segítséget.

1. Azonosítás – Állapítsuk meg, hogy hidrogén üzemű járművel van-e dolgunk

  • Vizsgáljuk meg, hogy van-e a járművön „Hydrogen”, „Fuel Cell” vagy „FCEV” felirat.
  • Keressük meg a „H2” jelzéseket (matrica, piktogram) az ablakokon, csomagtartón vagy rendszámtáblán.
  • Amennyiben van hozzáférésünk elektronikus adatbázishoz (ilyen lehet pl. az Euro RESCUE app, amely Androidon és iOS-en is elérhető), kérdezzük le a jármű típusa alapján a tudnivalókat.
  • Közvetlenül is kérdezzük meg a sofőrt vagy utasokat a jármű meghajtásáról, ha erre lehetőség van.

2. Helyszínbiztonság – Gondoskodjunk a beavatkozás biztonságáról

  • Legalább 50 méteres biztonsági zónát jelöljünk ki tűz vagy gázszivárgás esetén.
  • Minden beavatkozó számára biztosítsuk a teljes légzésvédelmet és bevetési védőruházatot.
  • Csak szikramentes kéziszerszámokat használjunk a munkavégzés során.
  • Zárt térben gondoskodjunk a megfelelő szellőztetésről, elszívásról vagy természetes huzatról.

3. Gyanús jelenségek felismerése – Figyeljük a veszély jeleit

  • Figyeljünk a sziszegő, sípoló vagy sírásra emlékeztető hangokra, amelyek a túlnyomáskiegyenlítő szelep (TPRD) működésére utalhatnak.
  • Vizsgáljuk meg! Látható-e irányított gázkifúvás
  • Hőkamerával ellenőrizzük: látható-e melegedési nyom és látható-e láng, mivel a hidrogénláng szabad szemmel gyakran nem érzékelhető.
  • Gázérzékelő műszerekkel ellenőrizzük a levegőt, különösen H₂ jelenlétét keresve.

4. Beavatkozás – A szükséges műveletek végrehajtása

  • Ne álljunk közvetlenül a jármű elejébe vagy a tartály nyomáscsökkentő szelepének kifúvási irányába.
  • Végezzük el a jármű áramtalanítását, ha hozzáférhető az akkumulátor főkapcsolója.
  • Vízsugárral csak akkor oltsunk, ha nincs aktív gázkifúvás vagy robbanásveszély.
  • Ne hűtsük célzottan a hidrogéntartályt, ha a TPRD (túlnyomáskiegyenlítő szelep) működik – hagyjuk, hogy szabályozottan ürüljön ki.
  • Ha mentésre van szükség, a járművet biztonságos távolságra húzzuk ki a veszélyeztetett területről, amennyiben ez lehetséges és veszélytelen.

5. Utóellenőrzés – A helyszín biztosítása beavatkozás után

  • Ellenőrizzük, hogy a jármű teljes lehűlése megtörtént-e.
  • Gázérzékelőkkel újra vizsgáljuk, van-e további szivárgás vagy hidrogén jelenlét.
  • Tájékoztatjuk az elszállításért felelős személyeket (szállító) és a helyszínt biztosító rendőrséget a jármű hidrogéntartályáról és állapotáról.
  • Rögzítsük az esemény részleteit, dokumentáljunk, fotózzunk, valamint archiváljuk a műszeres méréseket.

 

A poszt a Rescue Security & Safety VIII projekt részeként jelent meg.

A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta