1. Azonosítás – Állapítsuk meg, hogy hidrogén üzemű járművel van-e dolgunk
- Vizsgáljuk meg, hogy van-e a járművön „Hydrogen”, „Fuel Cell” vagy „FCEV” felirat.
- Keressük meg a „H2” jelzéseket (matrica, piktogram) az ablakokon, csomagtartón vagy rendszámtáblán.
- Amennyiben van hozzáférésünk elektronikus adatbázishoz (ilyen lehet pl. az Euro RESCUE app, amely Androidon és iOS-en is elérhető), kérdezzük le a jármű típusa alapján a tudnivalókat.
- Közvetlenül is kérdezzük meg a sofőrt vagy utasokat a jármű meghajtásáról, ha erre lehetőség van.
2. Helyszínbiztonság – Gondoskodjunk a beavatkozás biztonságáról
- Legalább 50 méteres biztonsági zónát jelöljünk ki tűz vagy gázszivárgás esetén.
- Minden beavatkozó számára biztosítsuk a teljes légzésvédelmet és bevetési védőruházatot.
- Csak szikramentes kéziszerszámokat használjunk a munkavégzés során.
- Zárt térben gondoskodjunk a megfelelő szellőztetésről, elszívásról vagy természetes huzatról.
3. Gyanús jelenségek felismerése – Figyeljük a veszély jeleit
- Figyeljünk a sziszegő, sípoló vagy sírásra emlékeztető hangokra, amelyek a túlnyomáskiegyenlítő szelep (TPRD) működésére utalhatnak.
- Vizsgáljuk meg! Látható-e irányított gázkifúvás
- Hőkamerával ellenőrizzük: látható-e melegedési nyom és látható-e láng, mivel a hidrogénláng szabad szemmel gyakran nem érzékelhető.
- Gázérzékelő műszerekkel ellenőrizzük a levegőt, különösen H₂ jelenlétét keresve.
4. Beavatkozás – A szükséges műveletek végrehajtása
- Ne álljunk közvetlenül a jármű elejébe vagy a tartály nyomáscsökkentő szelepének kifúvási irányába.
- Végezzük el a jármű áramtalanítását, ha hozzáférhető az akkumulátor főkapcsolója.
- Vízsugárral csak akkor oltsunk, ha nincs aktív gázkifúvás vagy robbanásveszély.
- Ne hűtsük célzottan a hidrogéntartályt, ha a TPRD (túlnyomáskiegyenlítő szelep) működik – hagyjuk, hogy szabályozottan ürüljön ki.
- Ha mentésre van szükség, a járművet biztonságos távolságra húzzuk ki a veszélyeztetett területről, amennyiben ez lehetséges és veszélytelen.
5. Utóellenőrzés – A helyszín biztosítása beavatkozás után
- Ellenőrizzük, hogy a jármű teljes lehűlése megtörtént-e.
- Gázérzékelőkkel újra vizsgáljuk, van-e további szivárgás vagy hidrogén jelenlét.
- Tájékoztatjuk az elszállításért felelős személyeket (szállító) és a helyszínt biztosító rendőrséget a jármű hidrogéntartályáról és állapotáról.
- Rögzítsük az esemény részleteit, dokumentáljunk, fotózzunk, valamint archiváljuk a műszeres méréseket.

A poszt a Rescue Security & Safety VIII projekt részeként jelent meg.
 |
A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta
|
|
|