| 1. Azonosítás – Állapítsuk meg, hogy hidrogén üzemű járművel van-e dolgunk 
	Vizsgáljuk meg, hogy van-e a járművön „Hydrogen”, „Fuel Cell” vagy „FCEV” felirat.Keressük meg a „H2” jelzéseket (matrica, piktogram) az ablakokon, csomagtartón vagy rendszámtáblán.Amennyiben van hozzáférésünk elektronikus adatbázishoz (ilyen lehet pl. az Euro RESCUE app, amely Androidon és iOS-en is elérhető), kérdezzük le a jármű típusa alapján a tudnivalókat.Közvetlenül is kérdezzük meg a sofőrt vagy utasokat a jármű meghajtásáról, ha erre lehetőség van. 2. Helyszínbiztonság – Gondoskodjunk a beavatkozás biztonságáról 
	Legalább 50 méteres biztonsági zónát jelöljünk ki tűz vagy gázszivárgás esetén.Minden beavatkozó számára biztosítsuk a teljes légzésvédelmet és bevetési védőruházatot.Csak szikramentes kéziszerszámokat használjunk a munkavégzés során.Zárt térben gondoskodjunk a megfelelő szellőztetésről, elszívásról vagy természetes huzatról. 3. Gyanús jelenségek felismerése – Figyeljük a veszély jeleit 
	Figyeljünk a sziszegő, sípoló vagy sírásra emlékeztető hangokra, amelyek a túlnyomáskiegyenlítő szelep (TPRD) működésére utalhatnak.Vizsgáljuk meg! Látható-e irányított gázkifúvásHőkamerával ellenőrizzük: látható-e melegedési nyom és látható-e láng, mivel a hidrogénláng szabad szemmel gyakran nem érzékelhető.Gázérzékelő műszerekkel ellenőrizzük a levegőt, különösen H₂ jelenlétét keresve. 4. Beavatkozás – A szükséges műveletek végrehajtása 
	Ne álljunk közvetlenül a jármű elejébe vagy a tartály nyomáscsökkentő szelepének kifúvási irányába.Végezzük el a jármű áramtalanítását, ha hozzáférhető az akkumulátor főkapcsolója.Vízsugárral csak akkor oltsunk, ha nincs aktív gázkifúvás vagy robbanásveszély.Ne hűtsük célzottan a hidrogéntartályt, ha a TPRD (túlnyomáskiegyenlítő szelep) működik – hagyjuk, hogy szabályozottan ürüljön ki. Ha mentésre van szükség, a járművet biztonságos távolságra húzzuk ki a veszélyeztetett területről, amennyiben ez lehetséges és veszélytelen. 5. Utóellenőrzés – A helyszín biztosítása beavatkozás után 
	Ellenőrizzük, hogy a jármű teljes lehűlése megtörtént-e.Gázérzékelőkkel újra vizsgáljuk, van-e további szivárgás vagy hidrogén jelenlét.Tájékoztatjuk az elszállításért felelős személyeket (szállító) és a helyszínt biztosító rendőrséget a jármű hidrogéntartályáról és állapotáról.Rögzítsük az esemény részleteit, dokumentáljunk, fotózzunk, valamint archiváljuk a műszeres méréseket. 
   A poszt a Rescue Security & Safety VIII projekt részeként jelent meg. 
	
		
			|  | A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta   | 
   |    |