Az e-biciklik egyre népszerűbbek. Ez érthető is: az ún. pedelec, vagyis „rásegítéses” biciklik, ahol a tekerést csupán megkönnyíti az elektromotor, azok számára is hozzáférhetővé teszik a nyári biciklis túrákat, akik egyébként nem bírnának 10-20 kilométert megtenni a hőségben. De mi a helyzet az akkumulátorokkal? Kell félni a napsütéstől, melegtől, ha e-biciklink van?
|
Mit tesz a magas hőmérséklet az akkumulátorokkal?
Mára már talán köztudott, hogy az akkumulátorcellákra kétféle hatással van a túl magas hőmérséklet. Egyrészt ilyenkor növekszik a belső ellenállás, így több energia alakul át hővé, amit így a motor nem tud felhasználni, vagyis csökken a teljesítmény. Ettől azonban nem kell különösebben félni, hiszen olyan meleg nincs hazánkban (még), hogy jelentős csökkenésre lehessen számítani. Ráadásul a menet közbeni légáram hűtőhatása is érvényesül.
Másrészt viszont a magas, 35 °C feletti hőmérséklet – vigyázat, nem a levegő hőmérsékletéről beszélünk! – hosszú távon károsíthatja az akkumulátort.
Mit tegyünk?
- Ne hagyjuk az e-biciklit a napon! A 35 °C hőmérséklet az akkumulátorra értendő, tűző napon a burkolatba zárt cellák ennél sokkal jobban fel fognak melegedni még akkor is, ha amúgy csak 30 °C körüli hőmérsékletet mérünk.
- Az e-biciklit (vagy, ha az akku kivehető, akkor azt) lehetőség szerint olyan fedett helyen tároljuk, amely nem melegszik fel túlzottan a napsütésben. Kerüljük a szigeteletlen vagy vékony falú építményekben (pl. kerti sufniban) tárolást, és ne tartsuk a biciklit/akkut a napon álló gépjárműben sem.
- Soha ne töltsük az e-bicikli akkuját a fenti két pontban említett helyen (napon, felmelegedő építményben), mert a töltés eleve hőt termel!
A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.
|
A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta
|
|
|