Ha egy elektromos (esetleg a hibrid) gépjármű erősebb koccanásban, karambolban érintett, és nem füstöl, nem ég, akkor a töréskáron kívül más baj nincsen, ugye? Sajnos nem így van. Mire érdemes figyelni ezzel kapcsolatban? Útmutatónk sofőröknek, tulajdonosoknak.
|
Az elektromos gépjárművek karambol esetén
Tulajdonosként, sofőrként (elsősorban laikusként) fontos megértenünk: az elektromos és hibrid gépjárművek (alapvetően minden olyan jármű, amelyben nagyfeszültségű és nagyobb teljesítményű akkumulátor található) esetén mások a veszélyforrások, mint egy hagyományos gépjárműnél.
A legfontosabb tudnivaló: ha az akku megsérült a balesetben, előfordulhat, hogy visszafordíthatatlan láncreakció kezdődött meg benne. Ennek eredménye pedig erős, heves, gyakran robbanásszerű égés, amely mérgező gázképződéssel is jár. Ez azonban nem mindig azonnal jelentkezik – gyakran hosszú idővel, órákkal (akár egy nappal) később is kialakulhat.
Fontos, hogy ezzel tisztában legyünk, és a baleset súlyosságától függően megfelelően cselekedjünk.
Alábbi útmutatóink közül az első karambol esetére szól.
Az elektromos gépjárművek karambol után
Ha nem csak az autó sofőrjeként voltunk a baleset résztvevői (mert pl. bérelt járműről volt szó), hanem tulajdonosok is vagyunk, a felelősségünk nem ér véget a helyszínen.
Fontos észben tartanunk, hogy a sérült, de ki nem gyulladt jármű esetén a baleset súlyosságától függően megvan az esélye, hogy órákkal, sőt, akár egy nappal később is kigyulladhat. A tűzoltóság a baleset helyszínén mindezt nem feltétlenül tudja kizárni; a tapasztalatok és a szakirodalmi adatok alapján az akkumulátorban keletkezett sérülés hosszú idő múltán is kifejtheti hatását.
A legfontosabb, hogy
- említsük meg a szállítást végző cégnek, hogy elektromos gépjárműről van szó,
- sérült gépjárművet ne tároljunk fedett helyen,
- se lakóhelyhez, épületekhez, más járművekhez közel.
A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.
|
A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta
|
|
|