Mit? Miért?
Mit tegyünk a sérült lítiumion-akkumulátorokkal rendelkező járművek kezelése során? Nyílván elsődlegesek a gyártó erre vonatkozó előírásai, a felhasználói kézikönyvekben, valamint a járműspecifikus mentési adatlapokban leírtak. Ezektől függetlenül bizonyos alapelvek azonban rögzítendők, mivel az ilyen járművekben használt akkuk névleges feszültsége akár 1000 V is lehet.
A sérült akkuval rendelkező járműveket ideiglenesen el kell helyezni, mégpedig úgy, hogy
- a tűz átterjedését megakadályozzuk,
- az esetlegesen szivárgó akkumulátorok által a környezetre jelentett kockázatokat elkerüljük.
Melyek a fokozott kockázatra utaló jelek?
- A nagyfeszültségű (HV) rendszer hibáira vonatkozó üzenetek a vezető kijelző műszerfalán/panelén (narancssárga vagy piros figyelmeztető lámpa), esetleg figyelmeztető feliratok a műszerfalon.
- Súlyos sérülések, különösen az akkumulátor területén. A sérülés / a sérült terület felismerése például a jármű mentési adatlapja segítségével végezhető el.
- Alváz alatti sérülés, pl. behatolás és/vagy deformáció.
- Kinyílt légzsákok.
- Az akkumulátor hőmérsékletének folyamatos emelkedése vagy jelentősen megnövekedett hőmérséklete (> 60 °C).
- Szokatlan aromás szag, folyadékok szivárgása vagy füst az akkuból. (Ilyenkor azonnali tűzoltói beavatkozás szükséges!)
- Szükség esetén akkumulátor-diagnosztika lefuttatása a gyártó előírásai szerint.
Figyelem: a sérült akkumulátorral rendelkező gépjármű akár számottevő idő elteltével is meggyulladhat!
Milyen legyen a tárolási területek kialakítása?
Célok
A kockázat minimalizálása érdekében sérült e-járművek biztonságos tárolása a kialakított szabad területen a begyűjtéséig vagy feldolgozásáig.
Alapelvek
- Kültéri elhelyezés
- Burkolt parkoló: Nem éghető és tömített felületű aljzat (aszfalt, beton vagy klinkerfelület, vízelvezetéssel)
- Folyadékfelfogás: csepegtetőtálcák az esetlegesen szivárgó folyadékok számára (pl. glikolt tartalmazó hűtőfolyadékok)
- Védőtávolság: épületektől, más járművektől, veszélyforrásoktól vagy gyúlékony anyagoktól
- Az összetört vagy sérült e-járművek külön-külön tárolása
- Az illetéktelenek hozzáférése elleni védelem
- A jármű biztosítása az elgurulás ellen
- Oltóvízellátás és oltóvíz-visszatartás (a szennyezett oltóvíz és esővíz visszatartása)
- Tűzoltó megközelítési utat és felállítási terület
- Veszélyjelzés táblával
- A dohányzás és egyéb gyújtóforrások tiltása
Méretek, védelmi módok
- Parkolóhely-igénye (hossz x szélesség) - környezet nélkül, pl. 5,0 m x 2,5 m
- Kiegészítő tűzvédelmi intézkedések nélkül legalább 5 m távolságot kell tartani a gyúlékony tárgyaktól / más járművektől stb. abban az esetben, ha nem feltételezhető a tűz közvetlen vagy azonnali terjedése.
- Ha a tűz terjedését feltételezik, akkor egyedi védőtávolságot kell meghatározni. Vizsgálandók: hősugárzás, épületekre, éghető anyagokból készült épületszerkezetekre gyakorolt hatás. Védelmi módok: tűzgátló falak, mennyezetek, mobil gátfalak, automatikus tűzoltó berendezések, tárolóedények, tűzvédelmi takarók
- Szükség esetén távfelügyelet video/hőkamera segítségével
Személyzet és dokumentáció
- Kioktatott személyzet, biztonsági őrök
- A körülmények dokumentálása (dátum, tulajdonos, elérhetőségek, a beszállítás időpontja)
- A nagyfeszültségű rendszer áramtalanítása
- Mérési napló vezetése, az akkumulátor hőmérsékletének ellenőrzése
Példák a sérült elektromos gépjárművek elkülönítésére
A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.
|
A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta
|
|
|