Hírek

Hogyan helyezzük karanténba a sérült lítiumion-akkumulátoros járműveket?
2024. március 21. 07:00
Milyen méretű karanténterületre van szükség a nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátorokkal rendelkező gépjárművek műszaki mentése után? A Német Autóipari Szövetség és a Nemzetközi Tehergépjármű-gyártók Szövetsége kiadásában megjelent segédlet számos szakmai szervezet közreműködésével ajánlásokat dolgozott ki erre a kérdésre.

Mit? Miért?

Mit tegyünk a sérült lítiumion-akkumulátorokkal rendelkező járművek kezelése során? Nyílván elsődlegesek a gyártó erre vonatkozó előírásai, a felhasználói kézikönyvekben, valamint a járműspecifikus mentési adatlapokban leírtak. Ezektől függetlenül bizonyos alapelvek azonban rögzítendők, mivel az ilyen járművekben használt akkuk névleges feszültsége akár 1000 V is lehet.

A sérült akkuval rendelkező járműveket ideiglenesen el kell helyezni, mégpedig úgy, hogy 

  • a tűz átterjedését megakadályozzuk,
  • az esetlegesen szivárgó akkumulátorok által a környezetre jelentett kockázatokat elkerüljük.

Melyek a fokozott kockázatra utaló jelek?

  • A nagyfeszültségű (HV) rendszer hibáira vonatkozó üzenetek a vezető kijelző műszerfalán/panelén (narancssárga vagy piros figyelmeztető lámpa), esetleg figyelmeztető feliratok a műszerfalon.
  • Súlyos sérülések, különösen az akkumulátor területén. A sérülés / a sérült terület felismerése például a jármű mentési adatlapja segítségével végezhető el.
  • Alváz alatti sérülés, pl. behatolás és/vagy deformáció.
  • Kinyílt légzsákok.
  • Az akkumulátor hőmérsékletének folyamatos emelkedése vagy jelentősen megnövekedett hőmérséklete (> 60 °C).
  • Szokatlan aromás szag, folyadékok szivárgása vagy füst az akkuból. (Ilyenkor azonnali tűzoltói beavatkozás szükséges!)
  • Szükség esetén akkumulátor-diagnosztika lefuttatása a gyártó előírásai szerint.

Figyelem: a sérült akkumulátorral rendelkező gépjármű akár számottevő idő elteltével is meggyulladhat!

 

Milyen legyen a tárolási területek kialakítása?

Célok

A kockázat minimalizálása érdekében sérült e-járművek biztonságos tárolása a kialakított szabad területen a begyűjtéséig vagy feldolgozásáig.

Alapelvek

  • Kültéri elhelyezés
  • Burkolt parkoló: Nem éghető és tömített felületű aljzat (aszfalt, beton vagy klinkerfelület, vízelvezetéssel)
  • Folyadékfelfogás: csepegtetőtálcák az esetlegesen szivárgó folyadékok számára (pl. glikolt tartalmazó hűtőfolyadékok)
  • Védőtávolság: épületektől, más járművektől, veszélyforrásoktól vagy gyúlékony anyagoktól
  •  Az összetört vagy sérült e-járművek külön-külön tárolása
  • Az illetéktelenek hozzáférése elleni védelem
  • A jármű biztosítása az elgurulás ellen
  • Oltóvízellátás és oltóvíz-visszatartás (a szennyezett oltóvíz és esővíz visszatartása)
  • Tűzoltó megközelítési utat és felállítási terület
  • Veszélyjelzés táblával
  • A dohányzás és egyéb gyújtóforrások tiltása

Méretek, védelmi módok

  • Parkolóhely-igénye (hossz x szélesség) - környezet nélkül, pl. 5,0 m x 2,5 m 
  • Kiegészítő tűzvédelmi intézkedések nélkül legalább 5 m távolságot kell tartani a gyúlékony tárgyaktól / más járművektől stb. abban az esetben, ha nem feltételezhető a tűz közvetlen vagy azonnali terjedése.
  • Ha a tűz terjedését feltételezik, akkor egyedi védőtávolságot kell meghatározni. Vizsgálandók: hősugárzás, épületekre, éghető anyagokból készült épületszerkezetekre gyakorolt hatás. Védelmi módok: tűzgátló falak, mennyezetek, mobil gátfalak, automatikus tűzoltó berendezések, tárolóedények, tűzvédelmi takarók
  • Szükség esetén távfelügyelet video/hőkamera segítségével

Személyzet és dokumentáció

  • Kioktatott személyzet, biztonsági őrök
  • A körülmények dokumentálása (dátum, tulajdonos, elérhetőségek, a beszállítás időpontja)
  • A nagyfeszültségű rendszer áramtalanítása
  • Mérési napló vezetése, az akkumulátor hőmérsékletének ellenőrzése

 

Példák a sérült elektromos gépjárművek elkülönítésére

 

 

A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.

A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta