Az alternatív meghajtású járművek káreseteinél, az erőátviteli rendszertől függetlenül, az egyik fő kihívás a gyúlékony vagy mérgező gázok, gőzök és folyadékok esetleges felszabadulása. Ez akkor fordulhat elő, ha az üzemanyagtartály megsérül, és folyadék vagy gáz szivárog, illetve ha az akkumulátoros elektromos járműben hőmegfutás következik be. Mi tehetünk e veszélyek ellen?
|
Mi a veszély?
- Mérgező anyagok szabadulhatnak fel, így az egyéni védőfelszereléssel nem rendelkező tűzoltók és a sebesültek mérgező anyagoknak lehetnek kitéve.
- Fennáll a veszélye a lángok megjelenésének és deflagrációnak. (Ez hangsebesség alatti, vagyis lassabb sebességgel terjedő robbanást jelent, míg a detonáció hangsebesség felettit.)
- Alagutakban, garázsokban a rossz szellőzés miatt a gázok és gőzök felhalmozódhatnak, s ilyenkor fokozott a robbanásveszély.
- Az elektromos járművek akkumulátorai ütközés, túltöltés, rövidzárlat, stb. miatt túlmelegedhet. Az így létrejövő folyamat a „hőmegfutás”, amely öngerjesztő hőtermelő folyamattá válik. A cella felhasad mérgező és gyúlékony gáz- és gőzfelhők szabadulnak fel a cellákból. Fennáll a deflagráció kockázata.
Amikor kigyullad és lánggal ég
- Bármelyik alternatív meghajtású jármű égésénél az üzemanyag, műanyag és gumi égéséből mérgező és irritációt okozó anyagok szabadulhatnak fel (például CO, HF, HCl, HCN, SO2, NO2 és policiklusos aromás szénhidrogének (PAH)).
- Az elektromos járművekben a tüzek keletkezhetnek a járműben és az akkumulátorban. Járműben történt tűznél az akkura való továbbterjedést kell megakadályozni, s addig az általános veszélyekkel kell számolnunk. Az akkumulátorban keletkezett tüzeknél a hőmegfutás sokkal nagyobb problémákat okoz. A hidrogén-fluorid, valamint a fémrészecskék és fémionok megnövekedett szintje figyelhető meg az akkumulátoros-elektromos járművek égése során.
Balesetnél, amikor nincs lángképződés
- Egy alternatív meghajtású jármű káreseténél abból kell kiindulnunk, hogy a mérgező és gyúlékony anyagok felszabadulását nem lehet kizárni.
Mi a teendő?
- A beavatkozáshoz a környezettől független zárt légzőkészüléket és teljes egyéni védőfelszerelést kell használni.
- Arra kell felkészülni, hogy akár rövid időn belül látható lángképződésre számíthatunk.
- Gázérzékelők alkalmazása a gyúlékony és mérgező anyagok felszabadulásának észlelése érdekében.
- A láthatatlan hidrogénlángok, valamint a hőmegfutás észleléséhez hőkamera vagy hőfényképező alkalmazása.
- A képződött veszélyes anyagok felhalmozódhatnak a tűzoltók védőfelszerelésén és bőrén, ezért a beavatkozás utáni tisztálkodás kiemelten fontos.
A táblázat áttekintést ad az alternatív erőátviteli rendszerek tulajdonságairól, veszélyeiről és észlelési stratégiáiról.
A táblázat forrása: Dräger Magyarország
A táblázathoz kapcsolódó jelmagyarázat
A táblázatban az elektromos (BEV), plug-in hibrid (PHEV), hidrogéncellás (H2), gázzal meghajtott (CNG és LPG) gépjárműveket különböztettünk meg.
A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.
|
A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta
|
|
|