Miből állapítható meg, hogy a lítiumion-akkumulátor sérült lehet?
Kiérkezéskor a sérültek mentése az első feladat, de közben már a jármű állapotát és a potenciális kockázatokat is fel kell mérni. Miből állapíthatók meg a kockázatok?
- A nagyfeszültségű rendszer hibáira vonatkozó üzenetek a műszerfalon (narancssárga vagy piros figyelmeztető lámpa), esetleg figyelmeztető feliratok a műszerfalon.
- Súlyos sérülések, különösen az akkumulátor területén. A sérülés mértékének felmérése illetve a sérült terület felismerését elvégezhetjük a jármű mentési adatlapjának segítségével.
- Alváz alatti sérülések, pl. behatolás és/vagy deformáció.
- Kinyílt légzsákok.
- Az akkumulátor hőmérsékletének folyamatos emelkedése vagy jelentősen megnövekedett hőmérséklete (> 60 °C), szokatlan aromás szag, folyadékszivárgás vagy füst az akkuházból.
- Szükség esetén akkumulátor diagnosztikai vizsgálata szakemberrel. Figyelembe kell venni, hogy a jármű akku, sokkal később is meggyulladhat.
Ha egy lítiumion-akkumulátorral felszerelt járművet – melyben az akku potenciálisan sérült – leparkolnak, azt úgy kell tenni, hogy a járműtűz későbbi kitörése esetén a tűz ne terjedjen át a szomszédos járművekre, épületekre, növényzetre, stb. A kiérkező tűzoltóknak erre is tekintettel kell eljárni, és megfelelő távolságra szállítani a járművet. Ennek célja nem a tűz megelőzése, hanem a tűz terjedésének megakadályozása. Ezzel egyidejűleg elkerülhetők a környezetet esetlegesen szivárgó akkumulátor-folyadékok által okozott kockázatok is.
Mi a tűzoltók feladata?
- Válasszuk le a nagyfeszültségű rendszert az áramellátásról.
- Biztosítsuk a járművet elgurulás ellen.
- Javasoljuk a jármű felülvizsgálatát, javítását.
- Lássuk el a sérült jármű szállításával és tárolásával kapcsolatos tanácsokkal a tulajdonost.
A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.
|
A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta
|
|
|