Hírek

Felkészülés időjárási vészhelyzetekre: vihar
2024. február 09. 15:03
A vihar az egyik legösszetettebb időjárási veszélyhelyzet, hiszen egyszerre kell számolnunk a szél, a villámlás, illetve a csapadék okozta problémákkal. Ebben a segédletben kifejezetten a vihar szárazföldi vonatkozásait, illetve az azzal kapcsolatos kárhelyzeteket, azok lehetséges megelőzését tárgyaljuk.

Kárhelyzetek: viharos szél

A viharos időjárás esetén a kárhelyzetek elsődlegesen a viharos szél miatt alakulhatnak ki. A szárazföldön a viharos (>90 km/h) és az orkán erejű (>120 km/h) szél hatásai a következők lehetnek.

Közvetlen hatások

  • A fák az útra, vasútra dőlnek, akadályozva a közlekedést;
  • a felsővezeték és elektromos vezetékek elszakadnak – akadozik vagy megbénul az áramellátás;
  • évszaktól függően homokvihar vagy hófúvás alakul ki – ennek egészségügyi hatásai lehetnek, nehezíti a közlekedést, elzárhat településeket;
  • ingatlanok megsérülhetnek (háztetők károsodása).

Közúti közlekedést érintő általános hatások

  • Nyílt terepen lévő utaknál a levegőben kavargó apró tárgyak (levelek, kisebb ágak, szemét, stb.), vagy hófúvás, porvihar miatt a látási viszonyok drasztikus romlásával, vezetési nehézségekkel kell számolni.
  • Külön vezetési nehézségeket okozhatnak a széllökések, esetleg a folyamatos oldalszél. Különösen veszélyesek az oldalirányú széllökések a szélárnyékos helyek elhagyásakor, illetve más járművek melletti elhaladáskor.
  • A szél fákat csavar ki, illetve ágakat tör le, a szélnyomás hatására a nagyobb méretű közúti jelző- és reklámtáblák rongálásával, leszakadásával és útra borulásával kell számolni. Lakott területen belül számolni kell az út menti nagyobb fák kidőlésével, ágak letörésével, nagyobb méretű közúti jelző- és reklámtáblák kidőlésével, felsővezetékek leszakadásával, tetőkről hulló tárgyakkal. Ezek mind forgalmi akadályokat képezhetnek. 

A viharos erejű szél pusztító hatásai miatt jelentős anyagi károkkal kell számolni!

Elektromos átviteli- és elosztó hálózatra gyakorolt hatások

  • A 120 km/h feletti szél okozhat középfeszültségű oszloptörést, annál alacsonyabb szélsebesség közvetve okozhat meghibásodást (fakidőlés, ágletörés) az elosztó hálózatban.
  • Az átviteli hálózati berendezésekre (távvezetékek, alállomások) 90-120 km/h közötti széllökés nem okozhat károkat. 120 km/h feletti széllökés során előfordulhat távvezetékoszlop-sérülés. 
  • A téli időszakban a nedves hó viharral párosulva a terhelés miatt tömeges vezetékszakadást és áramkimaradást okozhat.

Kármegelőzés

  • A károk megelőzése jellemzően a vihar során különösen veszélyeztetett területek ellenőrzése, ill. azok biztosítása során végezhető el, például az alábbiak alapján:
  • fák karbantartása – öreg fák kivágása, a fák gallyazása, folyamatos karbantartása, fiatalító metszése;
  • sérült tetőszerkezetek karbantartása, ill. a tulajdonosok figyelmének erre felhívása;
  • közutak menti vegetáció karbantartása, szemét eltakarítása.

Kárelhárítás
A nagy erejű szél által a szárazföldön okozott károk elhárítása két fő csoportra bontható: élet- és vagyonvédelem (pl. károsodott tetőszerkezetek helyreállítása), és közlekedési akadályok elhárítása (pl. kidőlt fák eltakarítása). Feladatok lehetnek ezek alapján:

  • Közvetlen életveszély elhárítása (pl. elektromos hálózatok, balesetet szenvedett autók feszültségmentesítése, műszaki mentés, meggyengült épületek evakuálása stb.),
  • útakadályok eltávolítása (pl. fák, elektromos vezetetékek eltávolítása), a közlekedés helyreállítása,
  • az elektromos hálózattal kapcsolatos károk (légvezetékekre dőlt fák, gallyak stb.) elhárítása,
  • nem életveszélyes, de az esőzések miatt potenciálisan károkozó ingatlansérülések elhárítása (főleg tető- és födémsérülések).

Kárhelyzetek: nagy mennyiségű csapadék

A viharos időjárás másik jellemző károkozó jelensége a hirtelen lezúduló, nagy mennyiségű eső, amely a szélviharral összefüggésben, de attól függetlenül is okozhat problémákat. Mivel manapság a klímaváltozásnak köszönhetően egyre gyakoribbak például a hőhullámokat lezáró, jelentős szélerősséggel és a rövid időn belül leeső, nagy mennyiségű esővel járó viharok, érdemes ezekre is felkészülni. A viharban, illetve attól függetlenül előforduló nagy mennyiségű csapadék (tehát a zivatarok, felhőszakadások) hatásai a következők lehetnek.


Közvetlen hatások

  • villámárvizek kialakulása, pincék és ingatlanok elöntése;
  • a vízelvezető rendszer túlterhelése, emésztők, szennyvízaknák kiöntése, szennyvíz visszaáramlása a felszínre, fertőzésveszély;
  • folyók, patakok kiöntése;
  • Balaton vízszintjének emelkedése, a strandok és a part menti ingatlanok elárasztása;
  • löszfalak leomlása, a partfalak elmozdulása;
  • lejtős területeken keletkezett földcsuszamlások.

Közúti közlekedést érintő általános hatások

  • víz- és sárátfolyás a közutakon, utak járhatatlanná válása, a települések elszigetelődése; 
  • gépjárművek elakadása, működésképtelenné válása;
  • löszfalak elmozdulása, közutakra omlása;
  • a közutakon meglévő úthibák észrevehetetlenné válása.

Kármegelőzés

  • A károk megelőzése jellemzően a vihar során különösen veszélyeztetett területek ellenőrzése, ill. azok biztosítása során végezhető el, például az alábbiak alapján:
  • vízelvezető árkok, átereszek ellenőrzése, tisztán tartása;
  • a veszélyeztetett szakaszokon a földcsuszamlásokat megelőző növényzet ellenőrzése. Kerülni kell a növények túlzott eltávolítását.

Kárelhárítás

  • A kárelhárítás elsősorban a kialakult villámárvizek kapcsán keletkezett vízkárok elhárítását jelenti, többek között az alábbiak alapján:
  • ingatlanokban, pincékben, garázsokban felgyűlt víz kiszivattyúzása;
  • a folyók, patakok mentén fekvő településeken bizonyos területek homokzsákokkal történő védelme, a víz szivattyúzása;
  • a szennyvízzel elöntött területek fertőtlenítése;
  • az elöntött területeken az elektromos hálózatok áramtalanítása;
  • műszaki mentés (az elárasztott területeken rekedt gépjárművek).

 

A poszt a Rescue Security & Safety (RSS) IV projekt részeként megjelent információs anyag újrafeldolgozása.

A RSS IV keretében (a Somogy Megyei Tűzoltószövetség szakmai koordinálásában) letölthető pdf-ek formájában jelentek meg szakmai útmutatók, háttéranyagok, amelyeket most a Magyar Tűzoltó Szövetség honlapján jelentetünk meg újra, a weblapon könnyen böngészhető formában is.

A projektet eredetileg az Innovációs és Technológiai Minisztérium, illetve a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta