Mikor, mekkora jég képződik?
Riasztáskor már tudjuk, hogy az adott időszakban milyen időjárás volt, ebből következtethetünk a jég méretére és a lehetséges károkra.
Hazánkban a következő tipikus jégszemátmérőket tartják számon:
- búzaszem nagyságú (3-4 mm)
- borsószem nagyságú (5-8 mm)
- mogyoró nagyságú (9-12 mm)
- cseresznye nagyságú (13-18 mm)
- dió nagyságú (19-25 mm)
- golflabda nagyságú (26-35 mm)
- teniszlabda nagyságú (36-50 mm)
Károkozásra 5 mm feletti jégdaraboknál kell számítani.
A következő feltétel a szél erőssége.
- A legkisebb jég képződéséhez 36-54 km/h körüli sebességgel rendelkező feláramlás szükséges. Ezt erős szélként jellemzik.
- A nagyobb, golflabda méretű jégszemek (20-25 mm átmérővel) kialakulásához kb. 88 km/h sebességű feláramlásokkal születnek. Ezt szélvésznek nevezik.
- A nagy méretű (kb. 20 cm) jéghez már 160 km/h sebességet meghaladó feláramlások szükségesek. (Ez hazánkban alig fordul elő.)
Mit bír a napelem?
A jégeső veszélyes helyeken célszerű az IEC 61215-2:2021 (Terrestrial photovoltaic (PV) modules - Design qualification and type approval - Part 2: Test procedures) szabvány alapján minősített PV modulokat telepíteni.
- Ebben az esetben a modulokat tizenegy különböző ponton 25 milliméter vastag jégesővel tesztelik 82,8 kilométeres óránkénti sebességgel.
- A nehezített nagy jégeső-tesztben a PV-modulokat 55 milliméter átmérőjű jégesővel bombázzák, amelyek sebessége elérheti a 122 km/h-t.
Ilyenek telepítése hazánkban nem jellemző és a jégesők száma nem is feltétlenül indokolja, de ezzel a modulok sérülékenysége is nagyobb.
Jégeső utáni riasztáskor a modulok törött üvege vagy a laminátumon lévő lyukak alapján lehet tájékozódni.
A jégeső okozta károk felszámolásában csak korlátozottan tudunk részt venni, amire azonban fel kell hívni a tulajdonos figyelmét, abban – tájékoztatással - segíteni tudunk.
Mit tehetünk a riasztás után?
- Ha csak néhány modul sérült kisebb mértékben a modulok további működése szempontjából a kockázat kicsi.
- Ha sok modul sérült, vagy az egyes modulok súlyos sérüléseket mutatnak, akkor az optikailag még ép modulokat is ellenőriztetni kell.
- A sérültnek minősített modulokat ki kell válogatni.
Erre, valamint szakértő igénybevételére a károsult figyelmét fel kell hívni. (Gyakori vizsgálati mód a hőfénykép alkalmazása.)
A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.
|
A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta
|
|
|