Hírek

Jégkárok a napelemes rendszereken
2023. december 14. 08:53
A jégeső általában viharos szél kíséretében érkezik. A jégképződéshez minimum 40 km/h körüli szélsebesség szükséges, és akkor beszélünk jégesőről, ha a jégdarabok átmérője eléri vagy meghaladja az 5 mm-t, azaz borsószem nagyságúak a jégdarabok.

Mikor, mekkora jég képződik?

Riasztáskor már tudjuk, hogy az adott időszakban milyen időjárás volt, ebből következtethetünk a jég méretére és a lehetséges károkra.

Hazánkban a következő tipikus jégszemátmérőket tartják számon:

  • búzaszem nagyságú (3-4 mm)
  • borsószem nagyságú (5-8 mm)
  • mogyoró nagyságú (9-12 mm)
  • cseresznye nagyságú (13-18 mm)
  • dió nagyságú (19-25 mm)
  • golflabda nagyságú (26-35 mm)
  • teniszlabda nagyságú (36-50 mm)

Károkozásra 5 mm feletti jégdaraboknál kell számítani.

A következő feltétel a szél erőssége.

  • A legkisebb jég képződéséhez 36-54 km/h körüli sebességgel rendelkező feláramlás szükséges. Ezt erős szélként jellemzik.
  • A nagyobb, golflabda méretű jégszemek (20-25 mm átmérővel) kialakulásához kb. 88 km/h sebességű feláramlásokkal születnek. Ezt szélvésznek nevezik.
  • A nagy méretű (kb. 20 cm) jéghez már 160 km/h sebességet meghaladó feláramlások szükségesek. (Ez hazánkban alig fordul elő.)

 

Mit bír a napelem?

A jégeső veszélyes helyeken célszerű az IEC 61215-2:2021 (Terrestrial photovoltaic (PV) modules - Design qualification and type approval - Part 2: Test procedures) szabvány alapján minősített PV modulokat telepíteni.

  • Ebben az esetben a modulokat tizenegy különböző ponton 25 milliméter vastag jégesővel tesztelik 82,8 kilométeres óránkénti sebességgel.
  • A nehezített nagy jégeső-tesztben a PV-modulokat 55 milliméter átmérőjű jégesővel bombázzák, amelyek sebessége elérheti a 122 km/h-t.

Ilyenek telepítése hazánkban nem jellemző és a jégesők száma nem is feltétlenül indokolja, de ezzel a modulok sérülékenysége is nagyobb.

 

Jégeső utáni riasztáskor a modulok törött üvege vagy a laminátumon lévő lyukak alapján lehet tájékozódni.

A jégeső okozta károk felszámolásában csak korlátozottan tudunk részt venni, amire azonban fel kell hívni a tulajdonos figyelmét, abban – tájékoztatással - segíteni tudunk.

 

Mit tehetünk a riasztás után?

  • Ha csak néhány modul sérült kisebb mértékben a modulok további működése szempontjából a kockázat kicsi.
  • Ha sok modul sérült, vagy az egyes modulok súlyos sérüléseket mutatnak, akkor az optikailag még ép modulokat is ellenőriztetni kell.
  • A sérültnek minősített modulokat ki kell válogatni.

Erre, valamint szakértő igénybevételére a károsult figyelmét fel kell hívni. (Gyakori vizsgálati mód a hőfénykép alkalmazása.)

 

A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.

A projektet a Miniszterelnökség és a Balaton Fejlesztési Tanács támogatta