Hírek

Tízéves visszatekintő: szakmai konzultáció
2023. április 06. 15:03
A Magyar Tűzoltó Szövetség felkérésére egy tűzoltó szakemberekből és jogászokból álló szakmai team átfogó stratégiai javaslatot készített, amelynek egyik fontos eleme a köztestületté válás. Ehhez 2016-ban tvr. tervezetet, 2018-ban szakstratégiát készítettek. Annak érdekében, hogy megismerje tagjai véleményét ezzel kapcsolatban, az MTSZ 2020 nyarán hét hétig tartó, intenzív figyelemfelhívó és szakmai konzultációs kampányba kezdett saját Facebook-oldalán keresztül.

Mindez az eredmények alapján jócskán túlnőtt a szakmai közönségen: a kampány posztjai átlagosan 21 731 embert értek el. (Ez csaknem kilencszeres növekedést jelentett erre az időszakra vetítve az oldal követőinek számához képest).

A posztokra összesen kb. 3000 tetszésnyilvánítás (like) érkezett. Fontos adalék, hogy a kampány teljes egészében organikus elérésre épített, tehát hirdetési támogatás nem volt. A legnagyobb tetszést aratott poszt több, mint 58 ezer felhasználóhoz jutott el, és 1111 tetszésnyilvánítást kapott.

A kampány megállapításai

  • Elsöprő erejű egyetértés alakult ki abban, hogy az önkéntes tűzoltó egyesületek közhasznú feladatot látnak el, ezért az egyesületektől (pl. bélyeggyűjtők) alapvetően eltérő szabályozást igényelnek. 
  • Tevékenységüket önként és ingyen végzik, de a technikai eszközök beszerzése, a felszerelések, kiképzések, a járművek, eszközök fenntartása nem várható el az egyesületi tagoktól. 
  • Az önkéntes tűzoltók helyben vannak, ismerik a településüket, ezért tűznél, balesetnél, viharkárnál, villámárvíznél gyorsan és helyismerettel tudnak beavatkozni. Az esetek 99%-ában egy, vagy két járművel kezelhetők az események, ehhez többségében elegendőek az önkéntesek, ezzel a hivatásos egységeket képesek tehermentesíteni. 
  • A hatékony beavatkozás alapfeltétele az, hogy a helyszínre a riasztástól számítva legfeljebb 15 percen belül kiérkezzenek a tűzoltók. Új tűzoltóságok létesítése helyett a 650 meglévő önkéntes tűzoltó egyesület hatékonyabb bevonásával, önkéntes tűzoltóságokká alakításával ez jelentősen és költséghatékonyan javítható.

Fejlesztési javaslatok

1. Szervezeti fejlesztések

  • A jelenlegi önkéntes tűzoltó egyesületek önkéntes tűzoltóságokká alakítása, amelyben az adott önkormányzatok is kötelezettségekkel vesznek részt. 
  • Önkéntes tűzoltóság létrehozásának támogatása társulási formában ott, ahol azt a település vagy a kistelepülések közösen vállalják. 
  • Középtávon a járási központokban, jelentősebb vonzáskörzettel rendelkező településeken működő önkéntes tűzoltóságok támogatása, fejlesztése. 
  • Az önkéntes tűzoltó egyesületek technikai felszerelését a település veszélyeztetettségéhez javasoljuk igazítani. A külföldi tapasztalatok szerint erre 4-5 kategória elegendő.
  • Az önkéntesen szolgálatot vállalók egyéni érdekeltségének javítása pl. adókedvezményekkel.
  • A tűzoltó egyesületek jogállásának újrafogalmazása, a működésüket gátló jogszabályok felülvizsgálata.
  • A tűzoltó egyesületek pályázati rendszerénél a fejlesztési szempontok érvényesítése. 
  • Ennek eredményeként az önkéntes tűzoltó egyesület, az önkormányzattal közösen működési kötelezettséggel bíró önkéntes tűzoltóságot tart fenn. A beavatkozáshoz szükséges jogokkal és kötelezettségekkel. Kiegészítő feladata pedig 
    • a szomszédos tűzoltóságok működési területére való vonulás segítségnyújtás céljából,
    • nagy káreseteknél, riasztás alapján, bekapcsolódás az ország más területein szükséges védekezésbe, a saját működési területe védelmének biztosítása mellett.

2. Technikai fejlesztések

A technikai feltételek javítását négy kategóriában javasoljuk megvalósítani, amely az önkéntes tűzoltók által védett település méretéből indul ki:

  • 3 ezer főig: 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, 1+4 fővel. B kategóriás jogosítvánnyal vezethető. 
  • 3–5 ezer főig 3500–7000 kg össztömegű tehergépkocsi, 1+4 fővel, C kategóriás jogosítvánnyal vezethető. 
  • 5–10 ezer főig 6–10 ezer kg össztömegű tehergépkocsi, 1+5 fővel, C kategóriás jogosítvánnyal vezethető.
  • 10–20 ezer főig: az előzőben leírtak szerint, kiegészítve a közúti műszaki mentés, valamint a kockázatok alapján tervezhető beavatkozó eszközökkel.

Minden gépjárműhöz 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó pótkocsi csatlakoztatható. A konzultáció eredményeként született javaslat egy többcélú (árvíz, viharkár, épületomlás) utánfutó kialakítására is, amely döntően a műszaki mentések sokoldalú eszköze lehet. 

A kategóriák szerint kidolgozott felszerelések rendszerbe állításával párhuzamosan meg kell teremteni az eszközök megfelelő elhelyezésének körülményeit, ennek megfelelő tűzoltó szertár kialakításával.  

A lehetséges források: 

  • új gépjárműfecskendők beszerzése, ill. hazai gyártása; 
  • járműalvázra készített új felépítmény hazai gyártása;
  • a hivatásos tűzoltóságok leselejtezett gépjárműveinek felújítása és átadása;
  • használt vagy új gépjárművek beszerzése és málhaterének és felszereléseinek utólagos kialakítása;
  • egységes többcélú utánfutó rendszeresítése.

 

A szakmai konzultációsorozat egyik bejegyzése:

 

Bejegyzésünk egy sorozat része, amellyel csütörtökönként jelentkezünk, s amelynek témája az elmúlt tíz évben történt események, eredmények felsorolása. 

Előzmény: Tízéves visszatekintő: kommunikáció

A „Tízéves visszatekintő” című kiadvány „hagyományos” formátumban ide kattintva tölthető le: [pdf]