Lehetséges fejlesztési irányok elsődleges beavatkozásra – Baumgartner First Responder (BFR)
2016. december 30. 07:44 |
Az elmúlt időszak sikeres pályázatait követően a Budapesti Tűzoltó Szövetség, valamint a Renault Baumgartner és a Tempo-Loki Kft. közös fejlesztésében készül egy olyan elsődleges tűzoltói, ill. műszaki mentési beavatkozásra alkalmas jármű átépítés, ami számos tűzoltásban érintett nem hivatásos szervezet számára megoldást jelenthet a mindennapi tevékenységük során. |
Önkéntes beavatkozások Ma már ötszáz fölött van azoknak az önkéntes tűzoltó egyesületeknek a száma, amelyek együttműködési megállapodással (EMÜ) rendelkeznek. Ezek a saját településükön, de akár a szomszéd falvakban is képesek beavatkozni. Mindezek mellett ismert, hogy az ÖTE-k közül kevesebb, mint 100 vonul évente 20 vagy annál több káresethez. A káresetek fele tűzeset, ill. azok túlnyomó része is I-es „light” káreset. Így joggal vetődik fel a kérdés, milyen járműre van szükség? Ezért az önkéntes tűzoltóságok számára kidolgozott eddigi erőfeszítéseket kicsit továbbgondolva jutottunk az eddigiektől kissé eltérő következtetésekre. Eltekintettünk attól a korláttól, hogy a középkategóriás gépjárműfecskendő kötelező málháját próbáljuk leszűkíteni teljes raj helyett fél rajra, s mindezt kevesebb vízzel. A BM-Heros pickup munkacsoportjában ez jelentős tényező és a nagyobb egyesületeknek fontos is. Ha a kisebbekre gondolunk, akkor is komoly súlyt jelent egy normál szivattyú, de még egy nagyobb teljesítményű zagyszivattyú, illetve a benzinmotoros kisgépek, feszítővágó, stb. is jelentős teher. Az is fontos szempont, hogy a kisgépek – külön málhatér nélkül –(némely furgon, SUV és kisbusz) kipufogó gázai és gőzei nem terhelhetik az utasteret. Miért is gondolkodunk a középkategóriás gépjárműfecskendő – nagy piros autó – „alatti” megoldásokon? Azért, mert megpróbáltuk az egyesületek lehetséges elvárásait számba venni.
Milyen előnyöket várnak el ezen szervezetek?
A lehetséges válaszok – járműben A felsorolt elvárásokat megpróbáltuk konkrét járművekben kifejezve összegezni, így jutottunk el a következőkhöz:
Mindezek komplett kialakítása, számításaink szerint, a kézi szerszámok nélkül (üres fiókokkal) 1,2 MFt + ÁFA, ami bármely I. és II. kategóriás ÖTE számára is megléphető, akár két támogatási évre bontva. Elsőként, egyfajta belépő szintként egy Dacia Duster 1.5 dci 4x4 tgk-t alakíthattunk át kísérleti jelleggel. Megnevezése: Baumgartner First Responder (BFR). Ez két személy szállítására alkalmas, ezért 2 légzőkészülék található a hátsó ajtó mögött, plusz egy 6 kg-os kézi oltókészülék külön kihúzható és rögzíthető sínen. E mögött kapott helyet a kétfiókos szerkezet. Közvetlenül a vezetői és az utasoldali ülések mögött található a 160 literes műgyanta tartály, alsó kifolyással, az alatt beszerelt és a váltókar mellől egy kapcsolóval indítható szivattyúval, a tartály és az ülések háttámlája között a 20-méteres merevfalú „D” tömlővel. BFR – műszaki paraméterek Gyártmány: BAUMGARTNER Típus: DUSTER Kereskedelmi megnevezés: DUSTER VAN Kategória: N1 (tehergépjármű) Jóváhagyási szám: e7-2007-46-0049-03 hátsó ajtó rakodási méret: 1000 x 710 mm oldalajtó rakodási méret: 440 / 530 mm belmagasság: 700 / 800 mm terhelhetőség: gyári értékkel megegyező ~ 400 kg
Kinek ajánljuk ezt a járművet?
Reményeink szerint hasonló, részben akár bővíthető összeállítással hamarosan átalakíthatunk több, a 2015. évi MVH-s pályázaton nyert kisbuszt, ill. más forrásból beszerzett vagy már meglévő pickupokat is.
Kelemen Zsolt alelnök, Magyar Tűzoltó Szövetség
|