Gyári oltónyílás elektromos autókhoz
2025. április 08. 14:22 |
|||
![]() |
|||
Ahogy azt már több korábbi bejegyzésünkben kielemeztük, az elektromos autózás kapcsán a legnagyobb probléma – tűzoltási szempontból – az akku, illetve a hőmegfutásnak nevezett jelenség. A folyamatos hűtés rengeteg vizet emészt fel, ha csak a hagyományos fecskendők állnak rendelkezésre, hiszen egy-egy túlhevült akkucellához nem férünk hozzá közvetlenül. A fentiekből az is következik, hogy a kifejezetten nagy lítiumion-akkumulátorokat, mint például az elektromos autóknál, kétféleképpen lehet hatékonyan hűteni:
Az autógyártók az e-autók akkucelláit védeni akarják a külső behatásoktól (és egyébként főleg a víztől); a fém akkuburkolat viszont tűz esetén jelentős hátráltató tényező. A tűzoltótechnikai gyártók ezt a feladványt különféle, lassan elterjedőben lévő megoldásokkal próbálják megoldani, amelyekben közös, hogy egy specializált oltóeszköz átszakítja a burkolatot, és a nyíláson keresztül juttatja be a vizet. Ehhez azonban a tűzoltóságoknak meg kell vásárolni és üzemben tartani egy specializált eszközt.
Gyári oltónyílás – minden akkun A Renault-csoport ún. Fireman Access (kb. „hozzáférés tűzoltóknak”) fantázianevű találmánya lényegében egy lyuk az akkuburkolaton (illetve egy másik a jármű padlólemezén), amely közvetlen hozzáférést biztosít az akkucellákhoz. Normál esetben az akkut értelemszerűen védeni kell a víztől, ezért az akkun lévő nyílást fedőkorong zárja le. A fecskendőből érkező, magas víznyomás ereje képes ezt a korongot kimozdítani, a nyíláson keresztül pedig a víz szabadon beáramolhat a cellákhoz – így lényegében a hatékony oltáshoz nem szükséges különleges eszköz.
Ingyenes licenc Önmagában a találmány megléte is rendkívül érdekes, de idén februárban a Renault-csoport hivatalos közlése szerint a találmányt minden autóipari szereplő számára ingyenesen hozzáférhetővé teszik. A licenc igénybevételének feltétele az, hogy a Fireman Access minden fejlesztését meg kell osztani a licencközösség többi tagjával. Mindez tűzoltók számára azért érdekes, mert ha a találmány elterjed, az gyakorlatilag jócskán megkönnyítheti az elektromos autók oltását, hiszen legtöbb esetben speciális eszközök nélkül megoldható a hűtés.
A poszt a Rescue Security & Safety VIII projekt részeként jelent meg.
|