Miért vízzel oltjuk a lítiumion-akkumulátorokat?
2023. november 27. 12:28 |
|||
Sokszor, sokféleképpen tárgyaltuk már a lítiumion-akkumulátorokat érintő tüzeket. Minden esetben a vízről mint oltóanyagról beszélünk – de mi ennek az oka? Miért merítik vízbe az elektromos autókat még akkor is, ha már csak elszenesedett roncsok maradtak utána? A legmodernebb, elektromos autók tüzére fejlesztett eszközök miért vízzel oltanak? | |||
Ha tűzoltói beavatkozásról van szó, a lítiumion-akkumulátorok jelenléte bonyolulttá teszi a beavatkozást, hiszen azok nem feltétlenül „önmagukban” vannak jelen, hanem egy rendszer részeként. Az ilyen rendszerek alapvetően különbözhetnek egymástól, ezért erre univerzális megoldást adni nem lehet. Lássunk három példát!
Ettől függetlenül a lítiumion-akkumulátorok esetén – legtöbbször akkor, ha elektromos autókba épített példányokról van szó – a legtöbbször a víz mint oltóanyag kerül szóba. Lássuk, miért.
Oltóanyag: a víz Az ezidáig felhalmozódott elméleti tudásanyag és gyakorlati tapasztalatok alapján leszögezhetjük, hogy a víz – mindenféle adalékanyag nélkül – igen hatékonyan képes egy olyan tüzet megfékezni, amely lítiumion-akkumulátort is érint. Hogy miért? A válasz a lítiumion-akkumulátorok felépítéséből és viselkedéséből adódik. Sérülés, túltöltés, zárlat vagy akár külső tűzhatás következménye az akkumulátorokban a hőmegfutás (thermal runaway). Ennek során a sérült cella túlhevül, felhevíti a szomszédos cellákat, amelyek szintén túlhevülnek, újabb cellákat hevítenek fel, és így tovább. Ebben a gyors láncreakcióban a cellákból robbanásveszélyes gázok és gőzök szabadulnak fel, amelyek szélsőséges esetben robbanás formában repesztik szét az akkumulátor burkolatát. Tehát összességében nem elég egy elektromos gépjárműből kicsapó lángokat eloltani, mert a lítiumion-akkumulátor addig fogja táplálni a lángokat, amíg ez a láncreakció véget nem ér. Ezt a folyamatot hűtéssel lehet megfékezni; a víz pedig ezt a feladatot hatékonyan ellátja.
Minél nagyobb az akku, annál nehezebb a hűtés Illusztráljuk ezt a folyamatot egy sematikus ábrán: Az akkumulátorok több, egymással összekötött cellából állnak. Egy túlhevült cellát könnyebb abban az esetben hűteni, ha pusztán néhány celláról van szó összesen. Ha a túlhevült cellák egy kifejezetten nagy (például egy elektromos gépjárműbe épített) akkumulátor közepén vannak, az egy vagy két oltósugárból érkező hűtőhatás csak a külső, még nem érintett cellákra korlátozódik.
Nagy akku esetén merítés vagy célzott hűtés A fentiekből az is következik, hogy a kifejezetten nagy lítiumion-akkumulátorokat, mint például az elektromos autóknál, kétféleképpen lehet hatékonyan hűteni:
A poszt a Rescue Security & Safety VII projekt részeként jelent meg.
|