Tízéves visszatekintő: „füstmentes” kampány
2023. május 25. 09:15 |
Sorozatunkban most egy aktuális témát veszünk górcső alá: a tavaly indult, és hamarosan a végéhez érő „füstmentes” kampányt, amelynek keretében az MTSZ 700 füstjelző készüléket osztott ki. |
A hazai tűzoltási statisztikák alapján a lakástüzeknél a legnagyobb veszélyt a szén-monoxid és a füst okozza – az áldozatok 90%-a nem a lángok, hanem a füst miatt veszíti életét. Ez egy egyszerű, nagyon sokak számára elérhető árú füstérzékelő készülék felszerelésével elkerülhető lenne. A Magyar Tűzoltó Szövetség ezért – a Füstmentes.hu és a MABISZ együttműködésével – 2022-ben egy évig tartó közvélemény-formálási és tájékoztatási kampányt indított, amely mindemellett gyakorlati tapasztalatok összegyűjtését is célozza. Az MTSZ szakmai koordinálásával kidolgozott kampány önkéntes tűzoltók bevonásával zajlik, melynek során a résztvevő önkéntes tűzoltóknak adják át a füstjelzők helyes elhelyezésével kapcsolatos tudnivalókat, hétszáz füstérzékelőt adnak át és szerelnek fel az ország számos pontján, 68 egyesület és 2 önkormányzati tűzoltóság közreműködésével, lakóingatlanokban, egy évig „követik” a felszerelt füstérzékelők működését, a tesztidőszak végén pedig statisztikai összesítés készül. A kampány nyitányaként 2022. május 27-én a Kaposvári Önkéntes Tűzoltó és Életmentő Egyesület (KÖTÉL) székhelyén tartott sajtótájékoztatót a Magyar Tűzoltó Szövetség és partnerei. Házigazdaként felszólalt Bodó László, a KÖTÉL Egyesület elnöke; a sajtót tájékoztatta Dobson Tibor tű. vezérőrnagy, az MTSZ elnöke, Hajdú Márton, a Füstmentes.hu képviselője, Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője. Az eseményen a sajtó számára a KÖTÉL önkéntes tűzoltói tartottak bemutatót a füstjelzők működéséről és fontosságáról. Ezután Hévízen, Pilisszentivánon és Kisújszálláson adták át a további eszközöket. A véleményformáló kampány második fő állomása egy reprezentatív felmérés elkészítése volt a lakosság ismereteiről, tapasztalatairól, melyből többek között az rajzolódott ki, hogy a megkérdezettek majdnem ötöde szerint a füstöt az ember álmában is megérzi, a lakások 60%-ában pedig nincs sem füst-, sem szén-monoxid-érzékelő.*
Az egyik kiosztott füstjelző már 2022 novemberében szó szerint életet mentett. A Bács-Kiskun vármegyei Szabadszálláson egy egyedülálló 63 éves férfihoz került készülék az éjszaka folyamán hangos sípolással jelezte, hogy füst tölti meg a házat – mint kiderült, a vacsorára főzött étel a gáztűzhelyen maradt, a tulajdonos pedig elfelejtette elzárni a tűzhelyt. Szerencsére tűzoltói beavatkozásra nem volt szükség: a férfi a kezdődő tüzet el tudta oltani, és a házat ki tudta szellőztetni, így az ijedtségen és a füst okozta károkon kívül nem történt nagyobb baj. A kampány mottója: „A füstjelző életet menthet” – ebben az esetben azonban nyugodtan mondhatjuk: A füstjelző életet mentett! *Adatok: Kantar Hoffmann 2022. Célcsoport: 18-70 éves hazai lakosság - Országos reprezentatív minta életkorra, nemre és régióra. Módszertan: telefonos kérdőíves kvantitatív kutatás.
A kampánnyal kapcsolatos összefoglaló aloldalunk ide kattintva böngészhető. Bejegyzésünk egy sorozat része, amellyel csütörtökönként jelentkezünk, s amelynek témája az elmúlt tíz évben történt események, eredmények felsorolása. A „Tízéves visszatekintő” című kiadvány „hagyományos” formátumban ide kattintva tölthető le: [pdf] |