Mennyire veszélyes az elektromos autók égése mélygarázsokban?
2022. szeptember 01. 16:08 |
Egy svájci kutatás azt vizsgálta meg, mit érdemes tudni azokról a tűzesetekről, amelyek mélygarázsban zajlanak le, és elektromos gépjárműveket is érintenek. Fontos információk a beavatkozó tűzoltók számára. |
Többször elhangzott már, hogy az elektromos gépjárművek égési folyamata, bár jelentősen nem tér el a hagyományos meghajtású gépjárművekétől, speciális oltási technikákat igényel. Az akkumulátorokban lezajló folyamatok (az ún. hőmegfutás) csak nagy mennyiségű vízzel tarthatók kordában; ez általában véve rengeteg oltóvíz elhasználását és/vagy merítéses oltást feltételez. (Igaz, specializált oltóeszközök is léteznek, mint például a Rosenbauer akkuoltója, ahol egy tüskével közvetlenül az akkuburokba juttatják a vizet.) Ami ezeknél a tüzeknél figyelemre méltó eltérés a hagyományos járművekéhez képest, az a füstgáz összetétele. Az elektromos autók tüzeinél a füstgázban jelentős a hidrogén-fluorid és a foszforsav mennyisége, márpedig mindkettő fokozott egészségügyi kockázatot jelent. Mit jelent mindez kisebb és nagyobb földalatti vagy többszintes parkolókban bekövetkező tűzeseteknél? A válaszokat a svájci Empa kutatása alapján tekintjük át.
Vizsgálat 1. szcenárió:
2. szcenárió: 3. szcenárió:
A tesztek eredményei Sem hőfejlődés, sem szennyezőanyag-kibocsátás szempontjából nem volt jelentős különbség a hagyományos és az elektromos gépjárművek között (ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a dízel- vagy benzinüzemű gépjárművek tüze már eleve komoly szennyezőforrás, de az elektromos járművek tüze nem haladja meg ezeket a szinteket).
Ami problémát jelenthet:
A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg. |