Mentés személygépkocsiból – Vágjunk, vagy ne vágjunk?
2022. augusztus 26. 15:30 |
A gépjárművek passzív biztonsági elemei egyre több kihívás elé állítják a mentést végzőket – a kockázatot pedig növeli, hogy egyre több hibrid és elektromos gépjárművel találkozhatunk az utakon. Milyen lehetőségek vannak a mentésre? |
Töréstesztek és beavatkozás A passzív biztonsági elemek egyre több kihívás elé állítják a mentést végzőket. A gyárakban a fejlesztés gőzerővel folyik, amit az is bizonyít, hogy a 2015-ben megújult és megszigorított Euro NCAP törésteszteken az autóknak a korábbi évekhez képest többet kellett teljesíteniük az 5 csillag eléréséhez, mégis egyre több típus mutat kiváló eredményeket. A már bekövetkezett ütközés miatti sérülések kivédését, illetve súlyosságuk csökkentését eredményező gyártástechnológiai és anyagszerkezeti fejlesztések eredményeként új típusú és ötvözetű anyagokat építenek be a járművekbe. Ilyenek az ütközés hatását tompító energiaelnyelő lökhárító (elől-hátul), és karosszériaelemek, a tetőszerkezet merevítése, a megerősített utastér, a légzsákok stb. Mindezek megismerése a mentési beavatkozás biztonsága és hatékonysága szempontjából is másfajta megközelítést igényel.
Ötcsillagos Suzuki – légzsákok Az említett két főirányvonalat követve vettük górcső alá a Suzuki Swift személygépkocsi felépítését a padlólemeztől a kész járműig. Balesetet szenvedett autó a légzsákok tekintetében kétféle lehet.
Ötcsillagos Suzuki – Vágási pontok A kimagasló utas biztonságot új típusú szerkezeti anyagokkal, beépített merevítőkkel, továbbá megfelelő anyagok párosításával, un. kompozit anyagokkal érik el. Ilyenek:
Nyilván e pontok vágását célszerű elkerülni, de ezzel még nem ért véget a biztonságot szolgáló és így a tűzoltók számára figyelmet igénylő megoldások száma, hiszen a biztonsági övtartóknál is erősítés van beépítve alul és fölül. A beavatkozás tervezésekor lehetőség szerint olyan helyen kell elvégezni a vágásokat, amelyek nem megerősített szerkezetűek. Fontos a kárpitok lebontása és a vágási hely megfelelő kiválasztása a vágási felület minimálisra csökkentés érdekében!
Elektromos és hibrid járművek Az elektromos és hibrid járműveknél annyiban bonyolultabb a helyzet, hogy ott a fentebb bemutatott, általánosságban elérhető karosszériamerevítések és egyéb „problémás” alkatrészek (pl. légzsák, övfeszítő, gázrugók stb.) mellett oda kell figyelni a nagyfeszültségű rendszer kikerülésére is. Ehhez egyrészt szemrevételezéssel meg kell tudnunk mondani, hogy elektromos vagy hibrid gépjárműről van-e szó – ennek a módszereiről itt írtunk –, másrészt fel kell tudni ismerni a rendszer elemeit. Példaként egy Hyundai Ioniq elektromos gépjármű sematikus ábráján látható, pontosan mik ezek az elemek: Ahogyan az látható, a gépjárműnél az akkumulátorcsomagok a padlólemezben vannak elhelyezve, és sok esetben nagyfeszültségű vezetékekre is figyelni kell egyes elemek átvágásánál. Éppen ezért az ilyen gépjárművekkel kapcsolatos beavatkozás több odafigyelést és adott esetben típusspecifikus ismereteket is igényel. Az RSS VI projekt részeként ilyen specifikus mentési lapokat teszünk közzé, amelyek egyes gépjárműtípusok (mint amilyen a fentebb bemutatott Hyundai Ioniq) kapcsán elvégzendő óvintézkedéseket, az ide vonatkozó sematikus ábrákat és beavatkozási lépéseket tartalmaz. A beavatkozási lapok a projekt tájékoztatási időszaka (augusztus–október) során kerülnek közzétételre – minden információi a projekt alább belinkelt összefoglaló oldaláról (is) elérhető.
A bejegyzés a Rescue Security & Safety VI projekt része, melynek összefoglaló oldala itt található meg.
|